• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
4

ایران یکی از پرمصرف ترین کشورها در زمینه آنتی‌بیوتیک، در جهان است.

  • کد خبر : 3870
  • 17 دی 1401 - 13:09
ایران یکی از پرمصرف ترین کشورها در زمینه آنتی‌بیوتیک، در جهان است.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل از ایران بعنوان یکی از پرمصرف ترین کشورها در زمینه آنتی‌بیوتیک، در جهان نام برد و گفت: در تجویز آنتی بیوتیک اصرار نکنید و هرگز به طور خودسرانه اقدام به مصرف آنتی بیوتیک نکنید.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری اخبار بابل، دکتر محسن محمدی عضو هیات علمی دانشگاه بیان داشت: سالانه بیش از ۸.۲ میلیون مورد جدید از عفونت توسط میکروب‌های مقاوم به باکتری در دنیا رخ می‌دهد که در نتیجه آن بیش از ۳۵ هزار نفر می‌میرند، بر این اساس مقاومت آنتی بیوتیک‌ها یکی از بزرگترین تهدیدات بهداشت عمومی محسوب می‌شود.

داروهای ضد میکروبی، داروهایی هستند که ، باعث کشته شدن و یا محدودیت رشد میکروب ها می شوند که داروهای ضد باکتری، ضد ویروس، ضد قارچ و ضد انگل در این دسته دارویی قرار می گیرند.
وی اذعان داشت: هنگامی که سیستم ایمنی نمی‌تواند در مقابل یک میکرو ارگانیسم دفاع نماید پزشک اقدام به تجویز دارویی ضد میکروبی می نماید و اگر باکتری را به صورت قفل در نظر بگیریم آنتی بیوتیک به مانند یک کلید می باشد، که به باکتری نفوذ کرده و مانع از رشد و تکثیر این موجود زنده می گردد.
این مسئول ادامه داد: مقاومت به داروهای ضد میکروبی موقعی بروز می یابد که میکروارگانیسم به اثرات داروها مقاوم شوند و به همین دلیل درمان عفونت پیچیده و خطر انتشار بیماریها نیز افزایش پیدا می کند و برخی اوقات غیرممکن می شود و منجر به بیماری های شدید و مرگ شود.
دکتر محسن محمدی عضو محترم هیات علمی دانشگاه اظهار داشت: علل بروز مقاومت میکروبی نسبت به آنتی بیوتیک ها ممکن است به دلیل استفاده بی رویه از داروهای ضد میکروبی باشد.

وی افزود: استفاده نادرست از داروهای ضد میکروبی و همچنین مصرف بیش از حد آن در صورتی که کاربرد و فایده جهت بیمار نداشته باشد ممکن است منجر به ایجاد میکروب مقاوم به درمان گردد، به طور مثال استفاده از داروهای ضد میکروبی در درمان بیماریهای ویروسی مثل سرماخوردگی،کرونا یا آنفولانزا کاربردی ندارد.
دکتر محسن محمدی در همین راستا تصریح کرد: استفاده از داروهای وسیع الطیف در درمان بیماریهای عفونی ساده، منجر به تولید میکروبهای مقاوم، که به درمان معمول پاسخ نمی دهند، خواهد شد که در این صورت آنتی بیوتیک‌های معمولی بی اثر خواهند شد.
وی افزود: در هر زمانی که باکتری با آنتی بیوتیک تماس پیدا کند ممکن است مقاومت میکروبی از طریق جهش در ژن این میکروب ایجاد شود که در مواجهات بعدی درمان را بی اثر نماید.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل با اشاره به اینکه آنتی بیوتیک هرگز پاسخ درمانی هر بیماری عفونی نخواهد بود، توصیه نمود: در تجویز آنتی بیوتیک اصرار نکنید و هرگز به طور خودسرانه اقدام به مصرف آنتی بیوتیک نکنید و در روش درمان از پزشک خود کمک بخواهید و در صورت مصرف آنتی بیوتیک، به زمان و مقدار تجویز شده دقت کافی نمایید..

این مسئول با اشاره به اینکه بهداشت دست ها در زمان عفونت بسیار مهم است، افزود: با شستن مرتب دست‌ها، بهداشت دست را در خانه و محیط های درمانی بهداشتی، رعایت کنید و در زمان عطسه و سرفه از دستمال کاغذی استفاده کنید و با انجام این روش ها از از انتشار میکروب‌های مقاوم پیشگیری نمایید.

لینک کوتاه : https://akhbarbabol.ir/?p=3870

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.