• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
5

نگرش جامعه نسبت به ازدواج جوانان تغییر پیدا کرده است/طولانی شدن دوران استقلال یافتگی جوانان

  • کد خبر : 4944
  • 30 خرداد 1402 - 10:09
نگرش جامعه نسبت به ازدواج جوانان تغییر پیدا کرده است/طولانی شدن دوران استقلال یافتگی جوانان
مسئول اندیشکده سیاست‌پژوهی و مطالعات راهبردی به‌آیند گفت: در سال‌های گذشته برای ازدواج جوان‌ها پیش شرطی وجود نداشت و جامعه تشکیل یک خانواده جدید را می‌توانست بپذیرد و همین موضوع باعث شده تا روند ازدواج به صورت نزولی پیش برود.

بهزاد خلیلی، مسئول اندیشکده سیاست‌پژوهی و مطالعات راهبردی به‌آیند به مناسبت روز ملی ازدواج و در پاسخ به سوال پیرامون روند ازدواج در ایران اظهار داشت: برای ضحبت درباره معقوله ازدواج، لازم است که این مبحث را از دو جنبه مورد بحث قرار دهیم، یکی نوع نگاه حاکمیت به ازدواج و دیگری جایگاه ازدواج نزد جامعه است. مشاهده هر دو مورد نشان دهنده‌ی این است که معقوله ازدواج هر دو گروه بسیار با اهمیت است.

او در ادامه گفت: اصل ۱۰ قانون اساسی بر خانواده محوری و ضرورت تشکیل ازدواج اشاره میکند، سیاست‌های کلی خانواده در سال ۹۵، بند‌هایی از سیاست‌های کلی جمعیت نیز به همین موضوع اشاره دارد. مجموعه قوانین بالا دستی کشور نشان می‌دهد که معقوله ازدواج یک معقوله راهبردی است.

وی افزود: جامعه و نظام علاقه‌مند هستند که ازدواج به هنگام انجام شود. ولی آمار عملی شدن این موضوع را نشان نمی‌دهد و سن ازدواج رو به افزایش است. میانگین سن ازدواج اول برای دختران ۲۴ سالگی و برای پسر‌ها ۲۸ سالگی است. از میانه دهه ۹۰ به بعد روند تغییرات سن ازدواج فزاینده است که این به منزله تاخیر در تشکیل خانواده است که مطلوب نیست.

خلیلی در پاسخ به موانع ازدواج اذعان داشت: این موضوعات تک علتی نیستند، ولی یکی از علل این است که نگرش جامعه نسبت به ازدواج جوان دچار تغییر جدی شده است. در سال‌های گذشته برای ازدواج جوان‌ها پیش شرطی وجود نداشته و جامعه تشکیل یک خانواده جدید را می‌توانست بپذیرد. به این صورت که از اگر مسکنی وجود نداشت خانواده جدید با خانواده پدر همزیستی می‌کرد و یا اگر شغلی نداشت در محیط کشاورزی و دامداری به پدر کمک می‌کرد. به عبارتی خانواده‌های گسترده از یکدیگر حمایت می‌کردند.

وی ادامه داد: در جامعه کنونی امور ذکر شده ناممکن است. همچنین به واسطه رشد تحصیلات، دوره استقلال فرد طولانی مدت است. پیش شرط در معقوله ازدواج بسیار مهم شده است و همین موضوع باعث شده تا روند ازدواج به این صورت پیش برود.

مسئول اندیشکده سیاست‌پژوهی و مطالعات راهبردی به‌آیند تصریح کرد: در زمان گذشته به این صورت بود که فرد بلافاصله پس از پشت سر گذاشتن دوره نوجوانی وارد فضای کار می‌شد و دوره استقلال یافتگی او بسیار کوتاه‌تر بود، ولی الان به این صورت نیست و همین باعث شده تا اتفاق نامطلوبی در حوزه ازدواج بی‌افتد.

وی همچنین گفت: به دلیل تغییر در شیوه زیست مردم توقعات از زوجین یکی از موانع جدی ازدواج است؛ که به نظر می‌رسد در دوره کنونی با توجه به سخت بودن تشکیل خانواده و با توجه به فواید مهمی که دارد، تغییر نگرش نیز میتواند در تسهیل ازدواج جوانان تعیین کننده باشد.

لینک کوتاه : https://akhbarbabol.ir/?p=4944

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.