• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
5

چه کارهایی در فضای مجازی جرم است؟

  • کد خبر : 4841
  • 05 خرداد 1402 - 14:02
چه کارهایی در فضای مجازی جرم است؟
وکیل دادگستری گفت: قانون‌گذار انتشار فیلم، عکس، داده و صوت که بدون اطلاع از شخصی دیگر باشد جرم انگاری کرده و مجازاتی در نظر گرفته است.

محبوبه حجتیان وکیل پایه یک دادگستری گفت: درخصوص فضای مجازی و حقوق اشخاص و جرائمی که ممکن است ارتکاب پیدا کند دو نکته بسیار حائز اهمیت است، اول اینکه سهولت دسترسی به فضای مجازی و اینکه تایم زیادی را افراد در ارتباط با فضای مجازی هستند و دائم ممکن است در این فضا باشند که باید متوجه باشند سهولت دسترسی به فضای مجازی نباید منجر به سهولت به جرم و ایجاد پرونده قضایی علیه شخصی یا برای خودشان شود.

وی افزود: دسترسی به فضای مجازی بسیار ساده است به همین سادگی و سهولتی که وجود دارد ایجاد پرونده یا در معرض جرم قرار گرفتن هم ساده شده و کثرت پرونده‌هایی که در فضای مجازی داریم ما را متوجه می‌کند که افراد آن آگاهی لازم را نسبت به بستر‌های جرم خیز فضای مجازی ندارند.

حجتیان گفت: قانون‌گذار انتشار فیلم، عکس، داده، صوت و هر چیزی که بدون اطلاع از شخصی دیگر باشد جرم انگاری کرده و مجازاتی که در نظر گرفته مجازات کم و خفیفی نیست و افراد نمی‌توانند نسبت به آن بی توجه باشند.

وی گفت: قانون‌گذار برای بحث جرائم فضای مجازی از ۹۱ روز تا دو سال حبس قرار داده است که ۹۱ روز حداقل جرم است و جرمی که ۹۱ روز است قاعدتا و طبق اصول قانون مجازات اصلا قابل تبدیل به جزای نقدی نیست و فرد باید حبس را به صورت معمول بدون در نظر گرفتن تخفیفات تحمل کند. 

این وکیل دادگستری گفت: با توجه به مجازاتی به این سنگینی و شرایطی که افراد ممکن است به راحتی عکس خودشان، دوستشان و مراسم شان را بدون اطلاع دیگران در فضای مجازی منتشر کنند و درگیر مسائل فضای مجازی شوند.

حجتیان عنوان کرد: بعد از تغییر آیین نامه‌هایی که در رابطه با جزای نقدی جرائم فضای مجازی بوده و افزایش قیمتی که داشته حتی ارسال یک پیامک با کوچکترین تهدید ممکن است مجازات جزای نقدی ۲۰ میلیون تومانی را برای فرد خاطی داشته باشد.

وی گفت: این مبالغ خیلی قابل توجه است و جرم انگاری که می‌شود و دردسری که برای افراد دارد قاعدتا قابل اغماض و چشم پوشی نیست به همین خاطر افراد باید دقت بیشتری داشته باشند و از ارسال هرگونه پیامک و انتشار تصاویر، مستندی علیه خودشان خواهد بود و چنانچه این مستند بدون رضایت باشد یا دربردارنده هتک حیثیت، افتراء یا انتشار تصاویر، ویس و فیلم خصوصی افراد باشد خودشان مستندی را علیه خودشان تشکیل داده اند و قطعا در دادگاه‌ها دفاعی برای ارسال و برای توجیه اینکه چرا این کار را انجام داده اند نخواهند داشت، چون مستندی و قابل ردیابی است و افراد هیچ دفاعی در مقابل این ندارند.

این وکیل دادگستری اظهار کرد: بهترین راه حل این است که افراد نسبت به تصاویر و انتشار فیلم و عکس دیگران کاملا محتاط باشند و هیچگونه کلمه افترا، توهین و هتک حیثیتی را بصورت پیامکی یا ارسال در فضای مجازی نداشته باشند، چون قطعا قابل دفاع نخواهد بود و نکته دیگر ارسال اخبار و انتشار مطالب کذب است که بسیاری از افراد با شنیدن خبر یا اطلاع از وضعیتی به راحتی فیلمی را منتقل کنند یا بازپخشش را انجام می‌دهند، بدون اینکه بدانند این منبع صحیح است یا نه و ناخواسته در یک سیر و زنجیره جرم خیز قرار گرفته اند و آن‌ها هم جزء ایادی هستند که انتشار مطالب کذب را قرار داده است.

حجتیان گفت: باید حواسمان باشد به خصوص تاکید دادستان کل کشور مبنی بر اینکه اخبار دروغ و اخبار کذب در فضای مجازی منتشر نشود به خاطر اینکه جامعه را ملتهب می‌کند و وضعیت اجتماعی روانی جامعه را با مشکلات جدی روبرو می‌کند و به همین خاطر این افراد باید حتما بدانند مطلبی که انتشار می‌دهند چقدر صحت و سقم دارد و در صورتی که اطلاع ندارند یا اطلاعاتشان کافی نیست بهترین راهکار این است که اصلا انتشار چیزی که نمی‌دانند را انجام ندهند که در غیر این صورت یکی از حلقه‌های زنجیره‌ای خواهند بود که بعد از تشکیل پرونده این‌ افراد هم درگیر خواهند شد.

وی اظهار کرد: تنها راه جلوگیری از این جرایم این است که افراد با توجه به سهولت دسترسی به فضای مجازی از انتقال و انتشار دادن مطالبی که اصلا اطلاعی نسبت به صحت آن ندارند و یا انتشار هرگونه عکس و فیلم که ممکن است نسبت به رضایت یا عدم رضایت صاحب آن عکس و فیلم مطلع نباشند خودداری کنند و مطلب دیگر اینکه هرگونه ارسال مطالب کذب، افترا، توهین و هتک حیثیت افراد به هر دلیلی با هر شرایطی جرم محسوب می‌شود و صرف نظر از اینکه آن طرف شما را اذیت کرده یا دردسری برای شما ایجاد کرده یا هر چیز شما مستندی علیه خودتان را در دادگاه‌ها ایجاد می‌کنید که قابل دفاع هم نخواهد بود.

لینک کوتاه : https://akhbarbabol.ir/?p=4841

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.