• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
7
مدیرکل محیط‌زیست مازندران:

عطش توسعه در استان همخوانی با محیط‌ زیست ندارد/ به‌شدت با بحران کم‌آبی و استفاده بدون ضابطه منابع آبی مواجه هستیم

  • کد خبر : 4238
  • 20 اسفند 1401 - 23:19
عطش توسعه در استان همخوانی با محیط‌ زیست ندارد/ به‌شدت با بحران کم‌آبی و استفاده بدون ضابطه منابع آبی مواجه هستیم
عطاالله کاویان در گردهمایی روسای ادارات حفاظت محیط‌زیست مازندران گفت: احساس کردیم در حوزه ارتباط با دستگاه قضایی نیاز داریم ارتباطات بیشتری شکل گیرد

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری اخبار بابل، عطاالله کاویان در گردهمایی روسای ادارات حفاظت محیط‌زیست مازندران با محوریت تبیین موضوعات و چالش‌های حقوقی محیط‌زیست مازندران با بیان اینکه احساس کردیم در حوزه ارتباط با دستگاه قضایی نیاز داریم ارتباطات بیشتری شکل گیرد، افزود: مقام معظم رهبری فرمودند محیط‌زیست یک موضوع تجملاتی و درجه دو نیست، بلکه یک وظیفه همگانی است.

وی با اشاره به اینکه در ۳۰ فروردین سال ۱۴۰۱ که مسئولیت اداره‌کل محیط‌زیست به بنده داده شد، خاطرنشان کرد: با توجه به شعار سال که محیط‌زیست مردم پایه بوده، تلاش کردیم با شرکت‌های دانش‌بنیان فعالیت داشته باشیم.

کاویانی افزود: با پارک علم و فناوری استان یک تفاهم‌نامه‌ای را امضا کردیم که در قالب این تفاهم‌نامه چالش‌های زیست‌محیطی استان مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

مدیرکل محیط‌زیست مازندران تصریح کرد: ۲۱ منطقه تحت مدیریت داریم که ۲۲ درصد مساحت کل استان را تشکیل می‌دهد که ۵۰ درصد آن منطقه البرز مرکزی است.

این مقام مسئول بیان داشت: ۱۱ منطقه حفاظت‌شده، ۵ پناهگاه حیات‌وحش، ۳ اثر طبیعی ملی و ۲ پارک ملی مجموعه مناطق حفاظت‌شده محیط‌زیست مازندران هستند.

او در ادامه اظهار داشت: تالاب میانکاله و فریدون‌کنار دو تالاب بین‌المللی و ۲۱ تالاب نیز ذیل قانون حفاظت از تالاب‌ها در کنوانسیون بین‌المللی رامسر ثبت شده است.

کاویانی همچنین افزود: هماهنگی و ارتباط خوبی در سال‌های گذشته بین دستگاه قضایی و سازمان محیط‌زیست بوده است.

مدیرکل محیط‌زیست مازندران بیا بیان اینکه پسماند معضل اصلی ما است، خاطرنشان کرد: در این رابطه کارگروه‌ها و کمیته‌های تخصصی را احیا کرده و دوباره شکل دادیم و به‌هیچ وجه اجازه نمی‌دهیم در موضوع پسماند شهرداری‌ها، پروژه‌ها بدون هماهنگی با محیط‌زیست اجرایی شود.

وی افزود: در حوزه آلودگی آب، هوا و خاک متاسفانه آمار مناسبی نداریم؛ الان دو ایستگاه پایش آلودگی‌ هوا در شهرستان‌های آمل و نکا قرار است طبق قراردادهایی که با شرکت‌های دانش‌بنیان داشتیم، انجام شود.

کاویانی ادامه داد: در حوزه مراکز و صنایع آلاینده در بعضی موارد احکام سریع و قطعی می‌خواهیم تا با یک برخورد، از ۱۰ برخورد بعدی جلوگیری شود.

این مقام مسئول در ادامه گفت: در غرب استان با توجه به قیمت زمین، تغییر کاربری‌های کوچک و در شرق استان تغییر کاربری‌های بزرگ داریم.

کاویانی همچنین افزود: عطش توسعه در استان همخوانی با محیط‌زیست استان ندارد.

مدیرکل محیط‌زیست مازندران خاطرنشان کرد: به شدت در مساله آب، با بحران کم‌آبی و استفاده از منابع آبی بدون ضابطه مواجه هستیم.

وی ادامه داد: در استقرار صنایع و مجوزاتی که داریم، منابع آبی پایدار و آسیب نزدن به آب‌های سطحی و زیر سطح را در نظر می‌گیریم.

در این جلسه مدیران ۴ شهرستان به دغدغه‌های خود درخصوص برداشت بی‌رویه شن و ماسه، صدور مجوزات ایجاد معدن بدون استعلام از محیط‌زیست، از بین رفتن پوشش گیاهی جنگل‌های هیرکانی با حضور معادن، تغییر مسیر چشمه‌ها با انفجارهای متعدد معادن، استفاده از پساب واحد‌های سنگ‌شکن برای مصارف کشاورزی در برخی مناطق، صدور احکام خفیف برای متهمان محیط‌زیستی، مشکلات آنتن‌دهی در برخی مناطق کوهستانی برای هماهنگی قضایی به‌منظور بازرسی خودرو، تغییر کاربری‌های غیرقانونی و… از جمله مطالبات مدیران ادارات محیط‌زیست شهرستان‌های بابل، آمل، نوشهر و سوادکوه بود.

لینک کوتاه : https://akhbarbabol.ir/?p=4238

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.