• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
5

علامت مهم ابتلا به کرونای جدید چگونه است؟

  • کد خبر : 3116
  • 23 تیر 1401 - 7:20
علامت مهم ابتلا به کرونای جدید چگونه است؟
شرایط فعلی هشداری جدید برای آغاز پیک هفتم است که اگر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی انجام نشود، احتمال این که ظرف چند هفته آینده وارد پیک دیگری از کرونا شویم، وجود دارد.

دکتر مهرداد حق ازلی عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به شناسایی سویه جدید امیکرون (BA ۴ و BA ۵) در ایران گفت: تعداد مبتلایان به بیماری رو به افزایش است و علت این افزایش آمار این است که اکثر افراد رعایت پروتکل‌های بهداشتی را کنار گذاشتند.

وی درباره علائم بیماری در مبتلایان به سویه‌های جدید یعنی BA ۴ و BA ۵، بیان کرد: اکثر افراد علائم گوارشی اسهال، دل‌درد و تهوع را دارند و علائم دیگر شبیه سرماخوردگی است که به طور متوسط بین ۳ تا ۷ روز به طول می‌انجامد. درگیری تنفسی در مبتلایان به سویه BA ۴ و BA ۵ کمتر است. این سویه در سالمندان دارای بیماری‌های زمینه‌ای بیشتر توانایی ایجاد مرگ و میر دارد.

وی ضمن اشاره به شیوع وبا در برخی استان‌های کشور، درباره علائم افتراقی وبا از کرونا، اظهار کرد: اسهال در وبا شدیدتر است؛ در حالی که طول مدت اسهال در این سویه امیکرون ۲۴ تا ۴۸ ساعت بوده و تعداد دفعات کمتری دارد، اما در وبا اسهال بسیار شدیدتر و آبکی‌تر است.

دبیر بورد داخلی کمیته علمی کرونا درباره احتمال آغاز پیک هفتم کرونا در روز‌های آتی، تصریح کرد: شرایط فعلی هشداری جدید برای آغاز پیک هفتم است که اگر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی انجام نشود، احتمال این که ظرف چند هفته آینده وارد پیک دیگری از کرونا شویم، وجود دارد. البته این پیک مشابه شرایطی که با پیک دلتا داشتیم نخواهد بود، زیرا واکسیناسیون شکل گرفته است، اما احتمال افزایش مبتلایان، بستری و مرگ و میر دور از ذهن نیست.

وی با تاکید بر لزوم استفاده از ماسک برای پیشگیری از ابتلا به بیماری گفت: استفاده از ماسک در تجمعات حائز اهمیت است. جامعه عمدتا دچار عادی انگاری شده است که این موضوع سبب افزایش تعداد مبتلایان می‌شود. همچنان رعایت پروتکل‌های بهداشتی باید یک اصل مهم در جامعه باشد.

حق ازلی در خاتمه تاکید کرد: موضوع مهم دیگر واکسیناسیون است. حدود ۲۰ درصد از جامعه هنوز واکسن نزدند و از طرفی تعداد زیادی از افراد هم واکسن دز سوم را تزریق نکرده‌اند؛ توصیه و تاکید ما تکمیل روند واکسیناسیون است. تعداد تزریق واکسن در طول روز بسیار کاهش یافته است، زیرا مردم فکر می‌کنند دیگر نیازی به تزریق واکسن نیست، اما به شکل جدی بویژه با ورود به فصل پاییز و زمستان نیاز است که سیستم ایمنی افراد تقویت شود.

لینک کوتاه : https://akhbarbabol.ir/?p=3116

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.