• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
2

صف‌های طولانی و هزینه‌های عجیب و غریب دندانپزشکی!

  • کد خبر : 2951
  • 07 تیر 1401 - 11:47
صف‌های طولانی و هزینه‌های عجیب و غریب دندانپزشکی!
نماینده مردم رشت گفت: مشکل اصلی توزیع ناعادلانه، دسترسی بسیار پایین مردم به دندان‌پزشک، کیفیت پایین و گرانی خدمات دندان، عدم افزایش ظرفیت دندانپزشکی برمی‌گردد متاسفانه در این رابطه برخی به دلیل تعارض منافع قیل و قال الکی به راه می اندازند.

بدون شک هدف از نظام سلامت، دسترسی عادلانه به خدمات سلامت است که سلامت دهان و دندان  نیز ذیل موضوع دندانپزشکی است. برای دسترسی عادلانه به خدمات سلامت یکی از راهکارها، افزایش یا رفع کمبود تعداد دندانپزشک در کشور است . اما متاسفانه با تصمیم مسئولان نه تنها افزایش ظرفیت دندانپزشک در این سالها صورت نگرفته بلکه با کاهش ظرفیت دست خیلی از مردم مناطق مختلف کشور از خدمات بهداشت دهان کوتاه مانده است.

جبار کوچکی نژاد نماینده مردم رشت می گوید که در منطقه خود ، مردم در بحث دندانپزشکی دچار گرفتاری شدند ضمن اینکه مسافر زیاد می آید و مراکز خدماتی بسیار معمولی است و این موضوع باعث ایجاد مشکلات عدیده شده است .

کوچکی نژاد نماینده مردم رشت از نبود خدمات دندانپزشکی در شهرستان ها گلایه کردند و گفتند: توزیع نامناسب دندانپزشک در کشور و حضور اکثریت آنها در یک یا دو شهر باعث شده که خیلی از شهرستان ها از نبود خدمات بهداشت و درمان محروم بمانند.

وی تاکید کرد: مشکل دیگر که البته در کل کشور وجود دارد هزینه زیاد برای خدمات دندانپزشکی است. تعرفه های درمان در مطب ها و دندانپزشکی ها خیلی بالاست و این هزینه ها با توجه به شرایط اقتصادی مردم سرسام آور است.

کوچکی نژاد به عدم توزیع دندانپزشکی اشاره کرد و گفت: متاسفانه در برخی شهرها خدمات دندانپزشکی و من جمله حضور خود دندان پزشک زیاد است این در حالی است که در شهرستان ها به ندرت مطب دندانپزشکی دیده می شود.

وی افزود: چرا نباید بیمه ها تعرفه های دندانپزشکی را قبول کنند مگر غیراز این است که دندان و بهداشت آن با سلامت و جان مردم می تواند بازی کند پس قطعا بحث زیباسازی در خصوص درمان دندان حرفی بیهوده است. وزارت بهداشت می تواند این امتیاز را حداقل برای قشر ضعیف جامعه قائل شود البته که گروه های جهادی خیلی خوبی در شهرستان ها برای امر دندانپزشکی حضور پیدا می کنند اما اکتفا به این مورد خطاست بلکه باید مشکل اساسی و ریشه ای حل شود.

نماینده مردم رشت نسبت به این موضوع که در شهرستان ها فرهنگ سازی برای بحث بهداشت درمان کمتر است انتقاد کرد و گفت: قطعا فرهنگ سازی در کل کشور برای رعایت مسائل بهداشتی و توجه به درمان و بهداشت دهان لازم است و این موضوع باید توسط مدارس، گروه های جهادی و رسانه ها به مردم آموزش داده شود اما اینکه مردم شهرستان توجه کمی به بهداشت دهان دارند کاملا غلط است اگر اینگونه بود که ضعف خدمات دندانپزشکی احساس نمی شد. الان مطالبه ی مردم افزایش خدمات و حضور بیشتر دندانپزشک در شهرستان است ضمن اینکه در حوزه انتخابیه بنده مسافر نیز رفت و آمد زیادی دارد و مراکز خدماتی باید بیشتر هم باشد.

کوچکی نژاد مشکل اصلی عدم افزایش ظرفیت دندانپزشکی دانست و گفت: مشکل اصلی توزیع ناعادلانه، دسترسی بسیار پایین مردم به دندان‌پزشک، کیفیت پایین و گرانی خدمات دندان، عدم افزایش ظرفیت دندانپزشکی برمی‌گردد متاسفانه در این رابطه برخی به دلیل تعارض منافع قیل و قال الکی به راه می اندازند و ازاین سخن می گویند که افزایش ظرفیت در این حوزه موجب بهبود کیفیت خدمات نمی شود. این استدلال کاملا غلط است طبیعتا با افزایش ظرفیت دندانپزشک توزیع عادلانه تر خدمات در کشور صورت می گیرد و دسترسی مردم به دندان‌پزشک نیز بهبود خواهد یافت .

وی گفت: الان شهرهای اصلی پر از خدمات درمانی دندانپزشکی است یک خیابان اصلی در شهر تهران بیش از ده مرکز درمانی برای بحث دندانپزشکی دارد آنوقت مردم خیلی از شهرستان ها باید منتظر بمانند تا شاید گروه جهادی بیاید یا اینکه به شهرهای اطراف بروند و خدمات با وقفه طولانی آن هم با قیمت های عجیب و غریب بگیرند لذا لازم است حتما وزارت بهداشت و کمیسیون بهداشت لایحه یا طرح بدهند و به بحث دندانپزشکی به عنوان بیماری دهان نگاه کنند. مخصوصا الان که در شرایط تحریم هستیم خدمات دندانپزشکی خیلی سرسام آور است و حتما لازم است که بیمه ها ورود کنند .

وی در پایان گفت: شورای انقلاب فرهنگی باید تمرکز بیشتری بر بحث افزایش ظرفیت دندانپزشکی داشته باشد چه اشکالی دارد سالانه تعداد بیشتری دندانپزشک متخصص تربیت کنیم و تحویل جامعه بدهیم . متاسفانه آمار کشور ما در سلامت درمان خوب نیست و این کاهش ظرفیت ها این امارها را بدتر می کند. لذا باید در این زمینه فکری کرد و اقدامی عملی هم در خصوص کاهش هزینه و تعرفه های درمان و هم توزیع عادلانه دندانپزشک صورت بگیرد.

لینک کوتاه : https://akhbarbabol.ir/?p=2951

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.