• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
4

باغداری که میوه‌هایش حاصل ریشه‌های عمیق دانش و تجربه است

  • کد خبر : 1778
  • 22 اسفند 1400 - 9:46
باغداری که میوه‌هایش حاصل ریشه‌های عمیق دانش و تجربه است
مصطفی پور حاجی از باغداران روستای پایین دست کیاکلای شهرستان سیمرغ با بیان اینکه در گذشته کار باغداری بیشتر تجربی بوده است، گفت: امروز سطح اطلاعات فنی باغداران و آگاهی آنان افزایش پیدا کرده و تولیدکنندگان با بهره‌گیری از دانش روز در زمینه‌های مختلف توانسته‌اند به تولید خوب دست یابند.

در مقابل مشکلات این روزهای باغداران، تولیدکنندگانی هستند که در کنار پشتکار و تلاش از علم و دانش روز بهره‌گیری کرده و با کمک آن توانستند راندمان تولید را بالا ببرند.

این روزها که همه جا صحبت از مشکلات و متضرر شدن تولیدکنندگان است برخی از آنان با بهره‌گیری از دانش و در کنار آن پشتکار توانستند به توصیه مقام معظم رهبری در ارتباط با جهش تولید جامه عمل بپوشانند.

مصطفی پورحاجی ۳۵ ساله که دارای مدرک دکترای زبان انگلیسی و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است از باغداران روستای پایین‌دست کیاکلای شهرستان سیمرغ بوده و پایان هفته‌ها کارش تلاش در مزرعه و باغ است.

مصطفی پورحاجی در گفت‌وگو با فارس کارش را اینگونه معرفی می‌کند؛ باغداری شغل موروثی و خانوادگی ما است، پدرم، عموها و دایی‌هایم همه باغدار هستند و این کار در خون من است، به اعتقاد من اگر باغداری از بارداری اصولی و علمی انجام شود اصلا کار سختی نیست؛ توجه به این مهم علاوه بر اینکه بهره‌وری را بالا می‌رود لذت کار کردن را نیز به تبع آن افزایش خواهد داد.

این باغدار مازندرانی با بیان اینکه در گذشته کار باغداری بیشتر تجربی بود و که خیلی بهره‌وری نداشتیم، ولی اکنون سطح اطلاعات فنی باغداران و آگاهی آنان افزایش پیدا کرده است، اضافه می‌کند: تولیدکنندگان با بهره‌گیری از دانش روز در زمینه‌های مختلف از جمله افزایش مواد آلی و کودهای حیوانی در خاک، محلول‌پاشی تغذیه‌ای بعد از برداشت و سایر مسائل توانستند به تولید خوب دست یابند.

پورحاجی یادآور می‌شود: من به خاطر دارم پدرم از کود شیمیایی در فصل زمستان استفاده می‌کرد ولی با بررسی علمی به این نتیجه رسیدیم باید زمان را تغییر داد و به فصل بهار موکول کرد، همچنین قبل از گل‌دهی، محلول‌پاشی، حین گل‌دهی همراه با شته‌کش یک محلول‌پاشی و پایان گل‌دهی به‌منظور کاهش ریزش میوه همزمان با آغاز فصل گرم بحث کودآبیاری را در دستور کار داریم و موضوع مهم دیگر هرس درختان است.

وی به تجربه تلخ مشکلات باغداران اشاره می‌کند و می‌گوید: حدود ۶ سال است مدیریت باغ را برعهده گرفتم، هیچ گاه خاطره سال ۹۴ را فراموش نمی‌کنم که در آن زمان در کنار محصولات باغ، نارنگی پیج داشتیم که وقتی خریدار برای خرید محصولات در باغ حضور یافت تا محصول ما را بخرد مادرم آن لحظه گفتند، نارنگی «پیج » را هم می‌خرید خریدار گفتند «بوج بَشِن» به این معنا که برداشت کن و همه را دور بریز، آن روز دیدیم مادرم خیلی ناراحت شدند ولی همان زمان به مادرم گفتم ناراحت نباشید من این باغ را در منطقه نمونه می‌کنم، اکنون بعد از گذشت ۶ سال ۱۸۰ درخت پیج ۱۰ ساله که شاید آن زمان هر کدام ۱۰ تا ۱۵ کیلو بار داشتند الان درختان ۱۶ ساله بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ کیلو بار دارند.

وی خاطرنشان می‌کند: جالب اینجاست حتی طی سال‌های گذشته به‌دلیل متضرر شدن می‌خواستیم تغییر کاربری دهیم و باغ را به شالیزار تبدیل کنیم ولی اکنون به سود خوبی دست یافتیم که مورد توجه باغداران مجاور قرار گرفتند و از ما سوال می‌کنند به کجا مراجعه کردیم و چه‌کار کردیم تا به این‌ جایگاه رسیدیم.

این تولیدکننده اظهار می‌کند: انجام همه کارها در بحث تولید باید حساب شده با دانش فنی باشد؛ شاید در سال اولی که شروع کردم یعنی همان سال ۹۵ برایم سخت بود و درآمد سال قبل‌تر کم بود اما صحبتی که با متخصصان داشتیم توانستیم هزینه را جبران کردیم.

تمام هفته من علی‌رغم خستگی روزانه به امید دیدن باغ و  انجام دادن کارهای باغ سپری می‌شود و نکته مهم اینکه هیچ هفته‌ای نبوده که سر باغ نباشم؛ البته کار کردن در باغ به من روحیه می‌دهد.

پورحاجی می‌گوید: این موضوع مهم است که از باغداری سنتی به سمت علمی باید سوق یابیم، اگر کاری علمی انجام شود نه تنها سختی و مشقت در آن کمتر است بلکه لذت‌بخش بوده و عواید مالی خوبی دارد.

در پایان تمام تلاش من و خانواده‌ام در کنار هم این است که این کار را ادامه دهیم و به فکر توسعه باغ هستیم، امسال که بیشتر باغداران متضرر شدند ولی محصولات باغ خود را با قیمت مناسب به فروش رساندم.

افزایش تولید بدون افزایش سطح

هادی ایزدی امیری مدیرباغبانی جهاد کشاورزی مازندران،  اظهار کرد: نمودارهای مقایسه‌ای ارسالی، سهم دانش را در افزایش تولید از  ۱۰۶ میلیون تن تولید محصولات باغی استان مازندران به ارزش ۹هزار میلیارد تومان، در یک دوره ۶ساله، نشان می‌دهد.

وی با اعلام اینکه دلایل اصلی افزایش تولید بدون افزایش سطح، ترویج گسترده اطلاعات فنی زیر در باغ‌ها بوده است، گفت:  افزایش مصرف مواد آلی در خاک، محلول‌پاشی تغذیه ای پس از برداشت محصول، تغییر زمان مصرف کود شیمیایی ریشه ای از زمستان به فصل بهار، محلول‌پاشی تغذیه‌ای اسفند ماه و قبل از گلدهی، محلول‌پاشی، تغذیه‌دهی حین گلدهی همراه با شته‌کش، محلول‌پاشی تغذیه‌ای پایان گلدهی، کود آبیاری در فصل آبیاری با هدف بهبود سایز و آبگیری میوه و هرس فنی باردهی  را می‌توان از دلایل افزایش تولید دانست.

لینک کوتاه : https://akhbarbabol.ir/?p=1778

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.