• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
3

پوشش زنده تحولات اوکراین| دستور پوتین برای آغاز عملیات نظامی در دونباس/ بایدن: تحریم‌های شدیدی علیه روسیه وضع می‌کنیم/ قیمت نفت از ۱۰۰ دلار گذشت

  • کد خبر : 1616
  • 05 اسفند 1400 - 10:20
پوشش زنده تحولات اوکراین| دستور پوتین برای آغاز عملیات نظامی در دونباس/ بایدن: تحریم‌های شدیدی علیه روسیه وضع می‌کنیم/ قیمت نفت از ۱۰۰ دلار گذشت
رئیس جمهوری روسیه صبح امروز اعلام کرد که در پاسخ به درخواست رهبران محلی منطقه دونباس، تصمیم به انجام یک عملیات نظامی ویژه را گرفته است.

شورای فدراسیون (سنای) روسیه روز سه شنبه به اتفاق آرا با درخواست ولادیمیر پوتین در خصوص استفاده از نیروهای مسلح این در خارج از خاک روسیه موافقت کرد. بدین ترتیب، شورای فدراسیون به رئیس جمهوری روسیه اجازه داد تا نیروهای نظامی این کشور را به منظور برقراری صلح و امنیت در منطقه دونباس و جلوگیری از ادامه حملات به غیرنظامیان به دونتسک و لوهانسک (در مناطق جنوب شرقی اوکراین) اعزام کند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز چهارشنبه اعلام کرد رهبران محلی مناطق دونتسک و لوهانسک (در شرق اوکراین) با ارسال نامه‌هایی جداگانه از طرف خود و مردم ساکن منطقه دونباس از رئیس‌جمهور ولادیمیر پوتین درخواست کمک برای دفع تجاوزات نیروهای مسلح اوکراین به منظور جلوگیری از وقوع یک فاجعه انسانی و افزایش تلفات در میان غیرنظامیان را کردند.

در ادامه می‌توانید آخرین تحولات مربوط به اوکراین را دنبال بفرمایید:

درخواست فوری وزارت خارجه آلمان از شهروندان مقیم اوکراین

وزارت خارجه فدرال آلمان از اتباع آلمانی مقیم اوکراین می‌خواهد که فورا کشور را ترک کنند.  این وزارتخانه در توییتی خطاب به شهروندان مقیم اوکراین نوشت: «اگر نمی‌توانید کشور را به سلامت ترک کنید، فعلاً در یک مکان امن بمانید».

تحریم‌های جدید علیه روسیه در دستور کار اروپا

اتحادیه اروپا می خواهد در یک نشست بحران درباره  تحریم های بیشتر علیه روسیه تصمیم گیری کند. “اورزو لا فون در لاین” رئیس کمیسیون اروپا و چارلز میشل، رئیس شورای اروپایی، گفتند که این تحریم‌ها “عواقب عظیم و جدی” برای روسیه خواهد داشت.‎

آلمان: جامعه جهانی این روز شرم آور برای روسیه را فراموش نخواهد کرد

آنالنا بائربوک، وزیر امور خارجه آلمان حمله روسیه به اوکراین را به شدت محکوم کرد. وی در سخنانی گفت: روسیه با حمله به اوکراین، ابتدایی ترین قوانین نظم بین‌المللی را زیر پا گذاشت جامعه جهانی این روز شرم آور برای روسیه را فراموش نخواهد کرد.

باربئوک گفت: ما مشترکا با شرکای خود به این اقدام واکنش نشان خواهیم داد. وی همبستگی کامل خود با اوکراین را اعلام کرد.‎

روسیه: سامانه دفاع موشکی اوکراین از کار افتاده است

ارتش اوکراین اعلام کرد که پنج هواپیمای روسی و یک هلیکوپتر را در منطقه لوهانسک سرنگون کرده است. روسیه این ادعاها را رد کرده و اعلام کرد که هواپیمایی سرنگون نشده است.

به گزارش خبرگزاری ریا سامانه دفاع موشکی اوکراین “سرکوب” شده است. علاوه بر این، زیرساخت‌های نیروی هوایی اوکراین  از کار افتاده است و نیروهای مرزی این کشور هیچ مقاومتی نشان نمی دهند.

پارلمان اوکراین وضعیت جنگی اعلام کرد

پارلمان اوکراین در نشستی اضطراری وضعیت جنگی در سراسر این کشور اعلام کرد.

قیمت نفت خام از ۱۰۰ دلار گذشت

قیمت نفت پس از آغاز عملیات نظامی روسیه علیه اوکراین به ۱۰۴٫۶ دلار در هر بشکه رسید.

این نخستین بار در هشت سال اخیر است که قیمت نفت از بشکه‌‌ای صد دلار عبور می‌کند.

مردم کی یف در حال ترک پایتخت هستند

پس از سخنرانی “ولادیمیر زلنسکی”، رئیس جمهور اوکراین  در مورد حمله روسیه به این کشور و اعمال حکومت نظامی، بسیاری از ساکنان پایتخت در تلاش هستند تا آنجا را ترک کنند. تصاویر منتشر شده  خودروها را در مسیر خروج از شهر نشان می دهد. هشدار هوایی قبلاً در کی یف به صدا درآمده بود و صدای آژیر در تصاویر زنده شنیده می شد. زلنسکی از مردم خواسته بود در خانه بمانند.

 نشست اضطراری ناتو درباره اوکراین

خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که نمایندگان کشورهای ناتو امروز پنجشنبه نشست اضطراری درباره اوکراین برگزار خواهند کرد.

تماس تلفنی صدر اعظم آلمان با رئیس جمهور اوکراین

“اولاف شولتز”، صدر اعظم آلمان با ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین تماس تلفنی برقرار کرد. به گفته اشتفن هبستریت، سخنگوی دولت  آلمان، اولاف شولتز  به رئیس جمهور اوکراین و این کشور “از همبستگی کامل آلمان در این ساعات دشوار” اطمینان داده است.

اولاف شولتز  در اولین واکنش به حمله روسیه به اوکراین این اقدام  را “نقض آشکار قوانین بین‌المللی” توصیف کرد که با هیچ چیز قابل توجیه نیست.  وی تاکید کرد: روسیه باید فورا اقدام نظامی خود را متوقف کند. ‎

مسکو سرنگونی هواپیمای روسی در آسمان اوکراین را تکذیب کرد

وزارت دفاع روسیه با انتشار بیانیه‌ای گزارش رسیده مبنی بر سرنگونی یک فروند هواپیمای روسی بر فراز اوکراین را تکذیب کرد.

در این بیانیه آمده است: «اطلاعات برخی رسانه‌های خارجی درباره سقوط هواپیمای روسی که ادعا می‌شود بر فراز خاک اوکراین سرنگون شده، با واقعیت مطابقت ندارد.»

ضمن اینکه، بیش از ۱۰۰ پرواز داخلی در فرودگاه‌های شهر مسکو لغو شده یا با تاخیر انجام خواهند شد.‎

اوکراین: حمله به اهداف غیرنظامی پیش بینی نمی‌شود
 
دولت اوکراین انتظار حملات روسیه به اهداف غیرنظامی را ندارد. یکی از مشاوران وزارت کشور در کی‌یف می گوید که هیچ حمله‌ای به مناطق مسکونی و زیرساخت های غیرنظامی پیش بینی نمی شود.‎

اوکراین: از مرز بلاروس به ما حمله شده است

یگان مرزی اوکراین اعلام کرد مناطق مرزی این کشور با حمایت بلاروس مورد حمله روسیه قرار گرفته است.

واکنش انگلیس به حمله نظامی روسیه به اوکراین

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، از حمله روسیه به اوکراین ابراز تاسف کرد. وی روز پنجشنبه در توییتر خود نوشت: «از رویدادهای وحشتناک اوکراین وحشت زده هستم.  وی با ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین صحبت کرد تا در مورد گام های بعدی صحبت کند.

وی تاکید کرد: رئیس جمهور پوتین با این حمله بی دلیل به اوکراین، مسیر خونریزی و ویرانی را انتخاب کرده است. جانسون گفت: بریتانیا و متحدان ما با قاطعیت پاسخ خواهند داد.‎

ارتش اوکراین: یک هواپیمای روسی در شرق اوکراین را سرنگون کردیم

آژیرها در مجاورت پایتخت اوکراین به صدا در می آیند. وزارت دفاع اوکراین می گوید واحدها، مراکز کنترل نظامی و فرودگاه های اوکراین در شرق این کشور زیر آتش شدید روسیه قرار دارند. ارتش اوکراین می گوید نیروی هوایی در تلاش است تا حمله هوایی روسیه را دفع کند. ارتش اوکراین اعلام کرد که یک هواپیمای روسی را در شرق این کشور سرنگون کرده است. جزئیات بیشتر در ابتدا ذکر نشده است. جزئیات بیشتری اعلام نشده است.

اردوغان: درگیری نظامی در اوکراین به نفع کسی نیست

دفتر مطبوعاتی کرملین اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری روسیه و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، شب گذشته در مذاکراتی تلفنی در رابطه با به رسمیت شناختن استقلال دو منطقه دونتسک و لوهانسک توسط روسیه را تبادل نظر کردند.

در این زمینه، ولادیمیر پوتین از واکنش منفی آمریکا و ناتو و نادیده گرفتن نگرانی‌ها و خواسته‌های مشروع روسیه بود، ابراز تأسف کرد.

اردوغان نیز تاکید کرد که درگیری نظامی در اوکراین به نفع هیچکس نیست.‎

یورش به شهر لویو در شرق اوکراین

خبرگزاری فرانسه هم از یورش به شهر لویو در شرق اوکراین خبر داد.

گفتگوی وزرای خارجه و  دفاع آمریکا با دبیرکل ناتو

وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد: بلینکن، آستین و دبیرکل ناتو درباره واکنش هماهنگ این ائتلاف به حمله روسیه به اوکراین گفتگو کردند.

رایزنی تلفنی زلنسکی با رهبران آمریکا و انگلیس

ولادیمیر زلنسکی، رئیس ‌جمهوری اوکراین بار دیگر با جو بایدن، همتای آمریکایی خود، گفتگوی تلفنی برقرار کرد. ظاهراً بایدن به وی وعده داده که ایالات متحده از قبل شروع به جمع آوری حمایت بین‌المللی لازم از اوکراین کرده است.

رئیس کاخ سفید “حمله بی دلیل و غیرموجه نیروهای مسلح روسیه به خاک اوکراین ” را محکوم کرد.

زلنسکی همچنین با بوریس جانسون، نخست وزیر انگلستان نیز گفتگو کرد. جانسون در صفحه توئیتر خود نوشت: «من از رویدادهای وحشتناک اوکراین شوکه شده و با رئیس جمهور

زلنسکی در این باره صحبت کردم تا در خصوص گام‌های بعدی تصمیم بگیریم. بریتانیا و شرکای ما به شدت به اقدام پوتین در حمله بی دلیل به اوکراین پاسخ خواهند داد.»‎

وقوع ۲ انفجار مهیب در ماریوپول

رویترز در خبری فوری اعلام کرد که صدای دو انفجار مهیب در ماریوپول در شرق اوکراین شنیده شده است.

بایدن: تحریم‌های شدیدی علیه روسیه وضع می‌کنیم

رئیس‌جمهور آمریکا در واکنش به آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین گفت که با سران گروه ۷ نشست خواهد داشت و آمریکا و متحدانش تحریم‌های شدیدی علیه روسیه وضع خواهند کرد.

بایدن همچنین گفت: رئیس جمهور اوکراین از من خواست تا از رهبران جهان دعوت کنم تا به وضوح در مورد تجاوز آشکار پوتین صحبت کنند و در کنار مردم اوکراین بایستند.

رئیس جمهور آمریکا افزود: ما به حمایت و کمک به اوکراین و مردم آن ادامه خواهیم داد.

بایدن همچنین یادآور شد: طی تماسی که با رئیس جمهور اوکراین داشتم، حمله روسیه را محکوم کردم و او را از اقدامات خود در جهت بسیج محکومیت بین‌المللی آگاه کردم.

آتش‌سوزی در فرودگاه شهر خرسون در جنوب اوکراین

خبرگزاری اینترفکس روسیه گزارش داد حملاتی از سوی منطقه لوهانسک در شرق اوکراین به سمت منطقه «شاستیا» که تحت کنترل دولت اوکراین است، صورت گرفته است.

زلنسکی در اوکراین وضعیت نظامی اعلام کرد

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین صبح امروز اعلام کرد که وضعین فوق العاده نظامی در سراسر این کشور برقرار شده است.

زلنسکی در صدد تشکیل نشست اضطراری شورای امنیت و دفاع ملی این کشور است. این نشست در ارتباط با اعلام ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه مبنی بر آغاز عملیات نظامی ویژه برای حفاظت از غیرنظامیان دونباس برگزار می‌شود.‎

به صدا درآمدن آژیرهای هشدار حمله هوایی در پایتخت اوکراین

توضیح نماینده روسیه درباره عملیات نظامی: این جنگ نیست

واسیلی نبنزیا، نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان ملل متحد صبح امروز در نشست شورای امنیت درباره اوکراین اعلام کر که رویدادهای کنونی در اوکراین را نمی‌توان جنگ نامید، این یک عملیات نظامی ویژه است. این دیپلمات یادآور شد که مقامات روسیه همچنان آماده گفتگو هستند، اما قصد ندارند اجازه کشتار خونین جدید در دونباس را بدهند.‎

آتش سوزی در فرودگاه نظامی چوگوف

منابع خبری از آتش سوزی فرودگاه نظامی چوگوف در حومه خارکف خبر می‌دهند.

حمله نیروهای جدایی طلب دونتسک به مواضع ارتش اوکراین

نیروهای جدایی طلب دونتسک با استفاده از تمام تسلیحات خود به مواضع نیروهای مسلح اوکراین در امتداد کل خط تماس حمله می‌کنند.

زلنسکی: روسیه به زیرساخت‌های نظامی اوکراین حمله کرده است

زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین اعلام کرد: روسیه به زیرساخت‌های نظامی اوکراین حمله کرده است.

توقف فعالیت برخی از فرودگاه‌‌های جنوب روسیه

فعالیت برخی از فرودگاه‌های جنوب روسیه از جمله کراسنودار، سوچی و آناپا تا نیمه شب ۲۵ فوریه (بامداد جمعه) متوقف شد.

جلسه فو‌ق‌العاده شورای امنیت درباره اوکراین

اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد ساعاتی پیش برای دومین بار در هفته گذشته در نشستی فوق العاده درباره وضعیت کنونی در اوکراین بحث و گفتگو را آغاز کردند.

شنیده شدن انفجارهای متعدد در نقاط مختلف اوکراین

گزارشات رسیده از اوکراین حاکی از آن است که اوایل صبح امروز (پنج شنبه) صدای انفجارهایی در مناطق مختلف این کشور شنیده شده است. این گزارشها از کی‌یف- پایتخت اوکراین، شهرهای کراماتورسک، اودسا، خارکوف، بردیانسک و فرودگاه بوریس‌پول دریافت شده است.

روسیه به شهرهای اوکراین حمله نخواهد کرد ‎

وزارت دفاع فدراسیون روسیه دقایقی قبل اعلام کرد که نیروهای مسلح این کشور به شهرهای اوکراین هیج حمله موشکی یا توپخانه‌ای انجام نداده است. وزارت دفاع روسیه اطمینان داده که هیچ خطری جمعیت غیرنظامی این کشور را تهدید نمی کند.

دستور پوتین برای انجام عملیات نظامی در دونباس

خبرگزاری «تاس» در این رابطه گزارش داد، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه امروز پنجشنبه در یک سخنرانی ویژه تلویزیونی خطاب به مردم کشورش اعلام کرد که یک عملیات نظامی ویژه در منطقه دونباس (در شرق اوکراین) به منظور دفاع از مردم غیرنظامی انجام خواهد شد.

پوتین گفت: «من تصمیم گرفته‌ام که یک عملیات نظامی ویژه انجام دهم. هدف از این عملیات صرفاً محافظت از افرادی است که به مدت هشت سال مورد قلدری و نسل‌کشی رژیم کی‌یف قرار گرفته‌اند. و ما تنها برای غیرنظامی کردن و پاک کردن آثار فاشیسم در اوکراین تلاش خواهیم کرد. و همچنین محاکمه کسانی که مرتکب جنایات خونین متعدد علیه غیرنظامیان ساکن منطقه دونباس، از جمله شهروندان فدراسیون روسیه شده‌اند.»

رئیس جمهوری روسیه یادآور شد: «شرایط بوجود آمده مستلزم “اقدام قاطع و فوری” است و بنابراین، پس از درخواست کمک رهبران دو جمهوری  دونباس از روسیه و مطابق با ماده ۵۱، قسمت ۷ منشور سازمان ملل و با مجوز شورا فدراسیون و به تبعیت از توافقات امضا شده در خصوص دوستی، همکاری و کمک متقابل با جمهوری‌های مردمی دونتسک و لوهانسک که توسط مجمع فدرال روسیه نیز به تصویب رسیده، من تصمیم گرفتم که “یک عملیات نظامی ویژه در منطقه دونباس آغاز شود.»

ولادیمیر پوتین تاکید کرد که برای روسیه چاره‌ای باقی نمانده است و اقدامات این کشور به “تجاوز به منافع اوکراین” مربوط نبوده، بلکه با محافظت از خود در برابر “کسانی که اوکراین را گروگان خویش درآورند” مرتبط است.

رئیس جمهوری روسیه از نیروهای مسلح اوکراین خواست تا فوراً سلاح‌های خود را زمین بگذارند و به خانه هایشان بروند و افزود که برنامه نظامی روسیه شامل اشغال هیچ منطقه ای از خاک اوکراین نمی شود.

پوتین ابراز اطمینان کرد که نظامیان وفادار فدراسیون روسیه “به طور حرفه‌ای و شجاعانه” وظایف نظامی محوله خود را انجام خواهند داد و در تمام سطوح دولتی، متخصصان مسئول ثبات اقتصاد روسیه و کلیه مشاغل به شیوه ای هماهنگ در این رابطه عمل خواهند کرد.

لینک کوتاه : https://akhbarbabol.ir/?p=1616

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.