• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
4

تولید ۱۰ میلیون دوز واکسن پاستوکووک تا پایان آذر ماه/ نتایج اثربخشی دوز یادآور در برابر امیکرون به زودی منتشر می‌شود

  • کد خبر : 804
  • 30 آذر 1400 - 11:31
تولید ۱۰ میلیون دوز واکسن پاستوکووک تا پایان آذر ماه/ نتایج اثربخشی دوز یادآور در برابر امیکرون به زودی منتشر می‌شود
رئیس انستیتو پاستور ایران گفت: از اواسط مهر تا پایان آذر ماه ۱۰ میلیون دوز واکسن پاستوکووک تولید شده است.

رئیس انستیتو پاستور ایران اظهار کرد:

انستیتو پاستور ایران پس از ورود کووید ١٩ به ایران شبکه آزمایشگاهی کشور را راه اندازی و ساماندهی کرد و امروز ۵٠٠ آزمایشگاه اقدامات حوزه تشخیصی را برای سویه‌های جدید از جمله امیکرون انجام می‌دهند.

میزان اثربخشی واکسن پاستوکووک در مقابله با کرونا

بیگلری ادامه داد: نتایج کارآزمایی بالینی در ایران و کوبا نشان داد که واکسن پاستوکووک در ١٠٠ درصد افراد می‌تواند آنتی بادی تولید کند و در ٩۶.۵ درصد افراد از بستری شدن جلوگیری کند و اکنون واکسن در سبد واکسیناسیون‌ در افراد ١٢ تا ١٨ سال و بالغین تزریق می‌شود و در کودکان تزریق ٢ دوز واکسن کافی بوده و تولید واکسن برای حدود ۵ میلیون دوز در ماه برنامه ریزی شده است.

وی اظهار کرد: باید توجه داشت که امکان تولید دوز یادآور واکسن پاستوکووک یا همان پاستوکووک پلاس در انستیتو پاستور ایران وجود دارد و تولید واکسن یا یادآور آن مطابق نیاز وزارت بهداشت صورت می‌گیرد و انستیتو پاستور این توانمندی را دارد که میزان تولید را مطابق نیاز وزارت بهداشت تولید را ساماندهی کند.

بیگلری بیان کرد: میزان تحویل واکسن بستگی به آزادسازی و تایید سازمان غذا و دارو دارد و بلافاصله پس از صدور مجوز آزادسازی واکسن برای تزریق در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌گیرد و ما هیچ توقفی در تولید واکسن نداشته ایم.

یک سوم واکسن‌های تولیدی پاستوکووک پلاس است

وی درباره میزان تولید پاستوکووک پلاس بیان کرد: ما ٢ واکسن تولید می‌کنیم و پاستوکووک پلاس تنها واکسن دنیاست که اساسا برای بوستر یا یادآور تولید شده است و باید توجه داشت در تولید به ازای هر ٢ واکسن پاستوکووک یک دوز یادآور تولید می‌شود و یک سوم تولیدات ما پاستوکووک پلاس است البته باید توجه داشت در کودکان نیاز به دوز یادآور نیست البته امکان تغییر این درصدها با توجه به اعلام نیاز وزارت بهداشت وجود دارد.

تولید ١٠ میلیون دوز واکسن پاستوکووک در پاییز

وی ادامه داد: تاکنون قرارداد تحویل ٨ میلیون دوز واکسن پاستوکووک بسته شده است و ما ١٠ میلیون دوز واکسن در پاییز امسال تا پایان آذر ماه تولید کرده‌ایم و با تغییر برنامه وزارت بهداشت برنامه تولید انستیتو پاستور ایران تغییر خواهد کرد البته تمایل مردم برای استفاده از واکسن‌ها هم در تولید موثر است و ما این اطمینان را به مردم می‌دهیم که می‌توانند از واکسن پاستوکووک برای کودکان استفاده کنند.

بیگلری درباره تولید واکسن پاستوکووک و پاستوکووک پلاس برای مقابله با کرونای امیکرون بیان کرد: محققان انستیتو پاستور ایران و انستیتو فینلای در کوبا در تلاش هستند که در قالب طرحی مطالعاتی بتوانند واکسن پاستوکووک پلاس برای مقابله با سویه‌های جدید کووید ١٩ از جمله امیکرون بازطراحی کنند و بزودی نتایج طرح تحقیقاتی صورت گرفته برای بازطراحی واکسن پاستوکووک پلاس برای مقابله با سویه امیکرون اعلام و منتشر خواهد شد.

دلارام درود رئیس مجتمع تحقیقاتی انستیتو پاستور ایران درباره تولید واکسن پاستوکووک اظهار کرد: با توجه به وجود زیرساخت های مورد نیاز در انستیتو پاستور ایران اعم از خطوط و تجهیزات تولید، نیروهای مجرب، دانش و تجربه حاصل از تولید واکسن های مشابه مانند هپاتیت ب در مدت کوتاهی شرایط برای انتقال فناوری و تولید صنعتی واکسن های پاستوکووک فراهم شده است.

وی ادامه داد: معاون تولید مجتمع تحقیقاتی انستیتو پاستور ایران تاکید کرد: این موسسه تحقیقاتی پس از اخذ مجوز اضطراری و پایان مطالعه بالینی فاز سوم در نیمه تابستان امسال اقدام به تولید صنعتی این واکسن کرد. محققان این مجتمع تحقیقاتی با تمام توان و ظرفیت در تلاش هستند تا از نگرانی مردم در زمینه دسترسی به واکسن بی خطر و موثر بکاهند و هم اقدامات لازم را برای حفظ سلامت هموطنان انجام دهند.

معاون رئیس مرکز تحقیقاتی انستیتو پاستور ایران بیان کرد: مطالعاتی در بین تولیدکنندگان واکسن کرونا در اقصی نقاط دنیا درحال انجام است تا به طور دقیق مشخص شود واکسن ها چه مقدار می توانند بر سویه جدید اومیکرون تاثیر بگذارند و از آن پیشگیری کنند.

وی ادامه داد: واکسن سازان کرونا باید این قابلیت را داشته باشند، که واکسن های به روز با توان و کارایی پیشگیری از سویه های جدید را تولید کنند، به عبارتی باید با اعمال تغییرات لازم در روند تولید و فرمولاسیون، واکسن هایی همچنان کارآمد، موثر و ایمنی در سبد واکسیناسیون جوامع قرار دهند.

معاون تولید انستیتو پاستور ایران بیان کرد: مطالعه بالینی این واکسن زمانی انجام شد که در کشور ما سویه غالب دلتا بود و زمان انجام تست بالینی، سویه غالب در کوبا هم سویه آفریقای جنوبی بود، در نتیجه ثابت شد که این واکسن در مقابل این ۲ سویه کارایی دارد.

درود درباره صادرات واکسن پاستوکووک گفت: ما به عنوان یک تولید کننده واکسن کرونا مهم ترین وظیفه خود را تامین نیاز داخلی می دانیم. در ابتدا اساس کار باید تامین نیاز داخلی باشد و در صورت تامین نیاز کشور می توان اقدام به صادرات این محصول فناورانه کرد.

تزریق پاستوکووک در ۴ کشور دنیا

معاون تولید انستیتو پاستور ایران بر لزوم اخذ مجوزهای بین المللی برای این واکسن تاکید کرد و گفت: انستیتو پاستور ایران و انستیتو فینلای کوبا در تلاش هستتد تا مجوز اضطراری را از سازمان بهداشت جهانی اخذ کنند. از طرفی باید توجه داشت پاستوکووک تنها واکسن داخلی است که مطالعه بالینی آن در ۲ کشور انجام شده است، این واکسن همچنین در ۲ کشور دیگر ونزوئلا و نیکارگوئه مجوز مصرف گرفته است.

وی با بیان اینکه تمام این اطلاعات در این کشورها در حال جمع آوری است، بیان کرد: این کار می تواند زمینه اخذ مجوز مصرف از سازمان بهداشت جهانی را فراهم تر کند. در صورت اخذ مجوزهای لازم، اگر سیاست نظام سلامت به صادرات واکسن کرونا باشد، انستیتو پاستور ایران امادگی این کار مهم را دارد.

درود ادامه داد: پاستوکووک تنها واکسنی است که با دز سوم اختصاصی خود (که قابلیت مصرف به عنوان یادآور را هم دارد)، طراحی شده است. این واکسن این قابلیت را دارد که به عنوان دز یادآور یا تقویتی برای سایر پلتفروم های واکسن کرونا موجود در کشور مورد استفاده قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در مطالعه بالینی این واکسن ۲۴ هزار داوطلب از سنین ۱۸ تا ۶۵ سال در هشت شهر شرکت کردند، گفت: مطالعه بالینی این واکسن، تاکنون جزو بزرگ ترین مطالعه بالینی در حوزه واکسن در کشور بوده است. فاز اول و دوم کارآزمایی بالینی این واکسن در کودکان ۳ تا ۱۸ سال در کشور کوبا انجام شده و براساس آن، واکسن پاستوکووک مجوز مصرف برای کودکان ۱۲ تا ۱۸ سال را در کشور گرفته است.

درود ادامه داد: پاستوکووک تنها واکسنی است که با یک تزریق به افراد بهبود یافته از بیماری کرونا، ایمنی قابل توجه و بالایی، در کنار بی خطری، بی ضرری برای آنان ایجاد می کند.

لینک کوتاه : https://akhbarbabol.ir/?p=804

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.